Dave is al 13 jaar één van de drie veiligheidsadviseurs bij Safety Health Environment and Quality (SHE-Q) van de Rijksrederij. Samen met zijn vrouw Sandra, zijn lieve oude hond en zeer levendige kat woont hij in Medemblik.
Gaten vullen met gaten
Dave vertelt over de reden waarom hij een beroep deed op het Sociaal Fonds: ‘Door een vervelende samenloop van omstandigheden, bevond ik me op een gegeven moment in een situatie waarin ik gaten aan het vullen was met gaten. Ik kwam in een financiële achtbaan terecht, waar ik nooit in had willen stappen. Tot die tijd was ik gewend om mijn financiële zaken goed te regelen, maar dit lukte gewoonweg niet meer. Ik kwam erachter dat incassobureaus zich niet sociaal verantwoordelijk voelen om je te ondersteunen. Sterker nog, bij iedere extra handeling die zij nodig achtten, liep mijn betalingsachterstand alleen maar meer op.’
Flyer in de lift
Dave besloot in gesprek te gaan met een vertrouwenspersoon op zijn werk, om zijn verhaal kwijt te kunnen. ‘De vertrouwenspersoon legde mij uit wat het Sociaal Fonds precies inhield en wat het Fonds voor mij kon betekenen. Op ons hoofdkantoor in Rijswijk heb ik weleens een flyer van het Sociaal Fonds zien hangen in de lift, maar hiervoor zei het fonds mij inhoudelijk nog niet veel.’
Glimlach weer terug
Enige tijd na het gesprek met de vertrouwenspersoon, klopte Dave aan bij het Sociaal Fonds. ‘Nadat ik over mijn eigen schroom was heengestapt en steun wilde accepteren, heb ik contact opgenomen met het Sociaal Fonds. In het eerste gesprek werd er gelijk een helpende hand geboden. Samen keken we naar hoe we mijn financiële probleem het beste konden aanpakken. Het opstarten van dit proces, gaf mij eindelijk weer een gevoel van rust en toverde een glimlach op mijn gezicht. Het Sociaal Fonds liet mij inzien dat er licht aan het einde van de tunnel was.’ Dave vervolgt met wat de aanpak precies inhield: ‘In onderling overleg hebben we besloten om de hulp te laten bestaan uit het tijdelijk overnemen van mijn openstaande schulden. Vanaf dit moment was ik geen struisvogel meer die zijn koppie in het zand stak, maar kwam ik mijn financiële probleem echt onder ogen, zodat het opgelost kon worden.’
Opstapje
We zijn ongeveer een jaar verder en Dave stelt vast dat het goed met hem gaat. ‘Met mij gaat het nu gelukkig goed. De afgelopen periode ben ik mij er bewust van geworden dat ondanks een goed financieel ingelegd leven, er altijd onverwachte factoren kunnen zijn die behoorlijk tegen kunnen gaan zitten. Als voormalig instructeur bij Defensie heb ik met regelmaat tegen cursisten gezegd dat iedereen op zijn tijd een opstapje nodig heeft. Vorig jaar was ik degene die dit opstapje nodig had. Hier is niks mis mee, als je er maar aan wilt toegeven.’
Advies
Dave wil zijn collega’s met financiële problemen dan ook aanmoedigen om dat opstapje aan te nemen wanneer je het nodig hebt. ‘Ik vermoed dat veel collega’s het moeilijk vinden om een hulpvraag in te dienen bij het Sociaal Fonds, omdat ze het gevoel hebben dat ze gefaald hebben. Je hebt op zo’n moment gewoon heel veel moed nodig om je eigen falen onder ogen te komen. Maar probeer dit juist wél te doen. Ik weet zeker dat iedereen bij het Sociaal Fonds zijn verhaal kwijt kan en dat er afgestemde hulp ingeregeld kan worden.’ Ook voor de overige collega’s heeft Dave nog een boodschap: ‘Steun het Sociaal Fonds! Zie je maandelijkse bijdrage als een vorm van collegialiteit, waarbij je de mogelijkheid biedt om een collega in financiële nood weer met een glimlach te kunnen zien bij het koffiezetapparaat.’